Premýšľali ste niekedy, prečo dva „rovnaké“ drahokamy nie sú také úplne rovnaké? Volajú sa rovnako, majú rovnaké vlastnosti - tvrdosť, hustotu, lom... tak prečo vyzerá každý inak? Pri prírodných drahokamoch platí, že každý kus je originál. Pokiaľ vás zaujíma, čo presne ovplyvňuje ich podobu, najmä farbu, prečo sa od seba kamene v náušniciach či v celom sete môžu trochu líšiť a aké náročné je vhodný kameň vybrať, je tento článok práve pre vás.

Teplota svetla

Tiež teplota svetla a jeho zdroj vie veľmi silne ovplyvniť farbu drahokamu, a tým nemyslíme len efektné farbomenné kamene, o ktorých bola reč v predchádzajúcej kapitole. Pokiaľ teda kupujete šperk priamo v obchode, venujte pozornosť aj tomu, pod akým svetlom si ho prezeráte. Rozhodne sa oplatí porovnať, akým dojmom kameň pôsobí na dennom svetle a akým na umelom. Nemusíte odchádzať z obchodu, stačí sa priblížiť k oknu.

Technické zákernosti

Nie vždy však kupujeme šperky v obchode. A tak musíme myslieť aj na to, akou farbou pôsobí drahokam na fotografii, ktorú si prezeráme. Medzi faktory ovplyvňujúce podobu kameňa si teda môžeme pridať aj techniku.

Na každom monitore a na každom telefóne sa farby javia trochu inak. Neovplyvňuje ich iba typ obrazovky, ale aj individuálne nastavenie užívateľa, napríklad hodnota jasu a pod. Moderné typy monitorov navyše menia farbu svetla v závislosti na dennej dobe.

Tiež je potrebné pripomenúť, že každý kameň je originál. A tak aj keby fotografia na monitore zobrazovala skutočnosť presne, konkrétny drahokam sa môže ľahko líšiť: bude zodpovedať deklarovaným kvalitatívnym vlastnostiam, optické vlastnosti, ku ktorým farba patrí, budú ale vždy unikátne.

Rovnaká farba s rôznymi pôvodcami

Už tak rozsiahla téma farebnosti drahých kameňov sa ďalej komplikuje, keď si uvedomíme, že okrem rôznych faktorov ovplyvňujúcich výslednú farbu drahokamu existujú aj rovnaké farby s iným pôvodom. Vysvetlíme si to na príklade smaragdu.

Vieme, že smaragd môže mať iba zelenú farbu, líši sa iba odtieň, tón, sýtosť a pod. Aj veľmi podobné zelené sfarbenie ale môže mať úplne iných pôvodcov. Niekedy za ním stojí chróm, inokedy vanád, titán, mangán alebo železo vo forme  Fe2+. Práve pomer a prítomnosť či neprítomnosť daných iónov dáva minerálu výslednú farbu. Predtým dokonca existovalo pravidlo, že za smaragd možno považovať iba taký beryl, ktorého zelenú farbu spôsobuje v najväčšej miere chróm. Dnes už toto pravidlo neplatí, a tak sa paleta prírodných smaragdov rozšírila napríklad o nádherné kamene z Brazílie.

Extrémne podmienky, ktoré sú vítané

Výslednú farbu minerálu ovplyvňujú aj extrémne podmienky, ktorým môže byť kameň vystavený ako v prírode počas svojho rastu, tak aj v laboratóriu. Ide o vysoké teploty, vysoký tlak a radiáciu.

V prírode sa nerasty bežne stretávajú s radiáciou v hlbokých vrstvách zemskej kôry. Vďačíme jej napríklad za žlté zafíry alebo zelené diamanty. Záleží pritom aj na type rádioaktívneho žiarenia: alfa, beta a gama lúče pôsobia rôzne. Kľúčová je aj dĺžka expozície. Okrem radiácie pôsobia vo veľkých hĺbkach aj vysoké teploty, ktoré môžu farbu kameňa ďalej ovplyvniť. Vystavením extrémnym podmienkam môže dôjsť aj k deformácii kryštálovej mriežky. Ide o akúkoľvek odchýlku od prirodzeného atómového usporiadania nerastu. Väzby v mriežke môžu byť zmenené, do štruktúry môže byť naviazaný prvok, ktorý tam za normálnych okolností nie je, a pod. Deformovaným miestam sa hovorí farebné centrá.

Človek sa postupne naučil extrémne podmienky používať v laboratóriách s cieľom zušľachtenia minerálov a vylepšenia ich farieb. Pomocou radiácie vznikajú sýtomodré tóny topásov. Žíhanie sa hojne používa u ametystov, ktoré vplyvom vysokých teplôt menia farbu na žltooranžovú a predávajú sa potom ako citríny. Podobné modifikácie sa nevyhýbajú ani zafírom. V šperkárstve ide o úplne bežné a akceptované úpravy.

Existuje aj pomerne vzácny prípad, keď minerál po vystavení vyšším teplotám mení farbu iba na chvíľu a potom sa mu vráti jeho pôvodné sfarbenie. Tento jav možno pozorovať napr. u zvláštnej kategórie diamantov, ktorým sa hovorí chameleóni. Vie sa o nich zatiaľ len veľmi málo. Ich farba prechádza zo zelenej na zelenožltú a hnedú či naopak, iné diamanty menia farbu na žltú až oranžovožltú. Zelený diamant a zelený chameleón ale nie je to isté. Chameleón po vyžíhaní farbu zmení a vždy sa následne vráti do pôvodného stavu.

Kúzlo šperku je v jeho jedinečnosti

Šperky ručnej výroby sa nevyrábajú sériovo, jeden ako druhý. Každý šperk KLENOTA prejde rukami skúsených zlatníčok a zlatníkov v našej dielni. Veľmi náročnou súčasťou ich práce je vybrať tie pravé drahokamy. Pri náušniciach to býva dvojitá výzva. Často je ručne treba vytriediť stovky kameňov. Keď si uvedomíme, koľko faktorov ovplyvňuje podobu minerálu, nie je sa čomu diviť. Sú to hodiny precíznej práce, ktorá ale významne prispieva k dokonalosti našich klenotov.

PREZRITE SI PONUKU ŠPERKOV S DRAHÝMI KAMEŇMI

Farebné drahokamy ponúkajú úžasné možnosti. Neexistujú dva rovnaké, vždy sa v niečom líšia, aj keby len v najmenšom detaile. Je to nádherný a bohatý svet, ktorý ľudí nikdy neprestane fascinovať a inšpirovať. Každý kameň má vlastný príbeh. A aj keď obsahuje niečo, čo považujeme za nedostatok, je to súčasťou toho, čo ho robí prírodným a čo ho odlišuje od jednotvárnych farebných sklíčok.